” اتاقک بالشتی ” با نگاهی متفاوت به سبکهای نقاشی
- شناسه خبر: 4065
- تاریخ و زمان ارسال: 3 خرداد 1402 ساعت 20:29
نمایشگاه گروهی آثارنقاشی و مجسمه ” اتاقک بالشتی ” بعدازظهر پنجشنبه 21 اردیبهشت ماه با حضور تعدادی از هنرمندان در نگارخانه آسمان بازگشایی شد. این نمایشگاه تا تاریخ 26 اردیبهشت بعدازظهرها از ساعت 18 الی 21 آماده پذیرای از علاقهمندان حوزه فرهنگ و هنر خواهد بود.
نمایشگاه گروهی آثار نقاشی و مجسمهسازی که در روز افتتاحیه با استقبال خوبی از سمت اساتید و دانشجویان و علافهمندان به هنر روبهرو گردید، میزبان 24 اثر از بابک توانایی، مهران یزدی، شیرین بابازاده، نگین باقری، مسعود رنگرززان، اسماعیل کمالی و آقای دذول چیدمان است. لذا در حاشیه این نمایشگاه با ” بابک توانایی ” یکی از هنرمندان و شرکتکنندگان آن گفتگویی را انجام دادیم.
بابک توانایی در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: در یک نمایشگاه گروهی به دعوت آقای ذوالفقاری از دوستان هنرمندم، با ایده و عنوان اتاقک بالشتی شرکت کردم. از زاویه دید خودم با عنوان ( مغناطیس لایه های شاخ) با ایده این نمایشگاه روبه رو شدم. اتاقک بالشتی اساسا ایده ای بوده تا افراد در مراکز روانی به خودشون آسیب وارد نکنند. وی در ادامه افزود: فکر میکنم یک وجه مهم هنر مدرن از قرن بیستم تا امروز اکسپرسیونیسم و فرانمود حالاتی است که برآمده از رنجها و آلام و مصیبتهایی است که از تیره روزیهای مدرنیته برخواسته یعنی باید توجه کنید که هنر مدرن نقطه مقابل تیرگیهای مدرنیته است و اکسپرسیونیسم در سبکهای مختلف نفوذ دارد.
این هنرمند جوان با اشاره به سبک آثار هنری شرکتکننده در نمایشگاه بیان کرد: به لحاظ سبک شناسی این آثار با سبک هایی مثل اکسپرسیونیسم، دادائیسم، سوررئالیسم، مرتبط است منتها باید دقت کرد که این سبکها درونی شده و در آثار به چشم میخورد و به جز این زیرساخت سبکی و فرمی میتوان به استفاده از فناوریهای جدید در بیان آثار از جمله توجه به هوش مصنوعی و هنر دیجیتال در آثار مهران یزدی توجه کرد.
البته به شکلی نادرست در برخی منابع هنری که به زبان فارسی ترجمه و رایج شده آغاز و پایانی برای این سبکها قائل شدهاند؛ مثلا دادائیسم هیچ وقت تمام نشد بلکه در انواع هنر پس از خود و نیز به عنوان روش و منشی تازه هنر و اندیشه پس خود را متحول نمود و هنر دنیای امروز بدون در نظر گرفتن دادائیسم امکان پذیر نیست، یعنی باید به نفوذ شگردهای این حرکت هنری در هنرمعاصر باشیم. وی درخصوص آثار هنریش در این نمایشگاه ابراز کرد: درآثارهنریام که انگاره دیو را مدتی است مورد توجه و کنکاش قرار داده ام و از زمینه های هنری فرهنگ همگانی نیز بهره برده ام.
توانایی با بیان اینکه آثار نمایشگاه با نگاه انتقادی برگزار شده است، عنوان کرد: آثار این نمایشگاه تزیینی و زیبا نیست بلکه بطور کلی با نگرش انتقادی سعی می کند مفاهیم و معانی مرتبط با ساختار درونی اثر را به چالش بکشد تا با شگردهای مختلف مخاطب را وادارد تا بازاندیشی کند از این روست که هنرمدرن با شگردهای مختلف از مرزهای کهنه و فرسوده زیبایی عبور می کند و تکرار و تقلید را تاب نمی آورد و برای عرصه های تازه در سطح تصویر در ژرفای این جهان غوطه می خورد تا چیز تازه ای بیابد. وی افزود: بعنوان مثال در کارهای من فکر می کنم نوعی زیباشناسی ستیزی مطرح است که با امرغریب و سنت های عجایب نگاری و عجایب نویسی را بازخوانی می کند.
وی درخصوص ارتباط مخاطب با آثار هنری در نمایشگاه بیان کرد: اینکه آثار چقدر توانسته با مخاطب ارتباط برقرار کند در واقع باید گفت که این خود مخاطب است که آثار را شکل میدهد و حضور طیف وسیع و متنوعی ازهنرجویان دانشجویان و علاقمندان و هنرمندان باتجربه و اساتید گرانقدر در این نمایشگاه منضم به پرسش و گفت و گوهایی می شد که بسیار کلیدی است به لحاظ برقراری ارتباط و آثار هنری بهتر است که در تعامل بیشتری با اقشار مختلف قرار بگیرد یعنی جامعه ما می تواند هنر را در همه عرصه وارد کند تا شاهد تحولات چشمگیر باشد چون کیمیای هنر هر مسی را طلا می کند.
این هنرمند با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه بیان کرد:هدف از برگزاری نمایشگاه برای هنرمندانی که شرکت کردند متفاوت است یعنی هرکسی بطور مستقل اهدافی را دنبال می کند که در این نمایشگاه دیدگاهها و روشهای مختلف به همت نگارخانه آسمان خانم اسکندرزاده و کیوریتور و هنرمند عزیز آقای ذوالفقاری نقطه ثقل پیدا کرده است .
توانایی در ادامه به حضور فعالش در نمایشگاههای هنری اشاره کرد، گفت: تاکنون نمایشگاههای زیادی برگزار کردیم و یکی از بهترین تجاربم برگزاری نمایشگاههای گروهی بوده که منجر به کسب تجربیات ارزنده ای شده است؛ مثلا می توانم به نمایشگاههای گروهی اشاره کنم که ما یعنی من مهران یزدی و بابک جوادزاده به همراه دوستان و هنرمندان دیگر در مشهد برگزار می کردیم و علاوه بر آثار هنری که غالبا در رابطه با هنرمعاصر تقسیم بندی می شد به سلسله مباحث و جلسات مختلف می پرداختیم تا مفاهیم و مقولات مرتبط با هنر دنیای امروز مورد بحث تخصصی و تعامل قرار بگیرد و مخاطب بتواند روش های مختلف نگریستن به آثار هنری را بیاموزد و بداند که دیدن یک امر ذهنی است و با سنجیدن همراه است و این ابزار سنجش در هنر مساله مهمی است. در واقع مخاطب ما بسیار فقیر است چون نهادهای هنری در اشاعه تخصصی هنردنیای امروز از انسجام برخوردار نیستند و بازتاب این نگرش بطور وسیع آسیب زا خواهد بود.
این هنرمند در پایان درباره برگزاری نمایشگاههای هنری در مشهد و اقبال مردم از آثار هنرمندان، ابراز کرد: اصولا مردم خیلی با گالریها در ارتباط نیستند چون مشغول کارها و روزمرگیشان هستند و تشویق و تبلیغ نمیشوند که با گالریها مرتبط باشند، از طرفی هم گالریهای هنری در قسمتهای مختلف گسترش و توسعه نیافتهاند و در واقع وقتی از کلمه مردم استفاده می کنید یعنی قسمتهای پرجمعیت شهر که عموما حتی یکبار هم به گالریها نمیروند. بنابراین مدیران فرهنگی تدبیر کنند تا گالریها در قسمتهای مختلف شهر به توسعه فکر و فرهنگ و هنر بیانجامد و در رشد و تحول سلایق هم آوایی و هماهنگی ایجاد کنند تا فضای هنری شهر کیفیت وحدت یافته ای پیدا کند.
توانایی با توجه به تغییرات و تحولاتی که مشابه این نمایشگاهها ممکن است در سطح جامعه ایجاد کند، گفت: بهعقیده من مخاطب گالریها الان مشخص و محدود است و من موافق این مساله نیستم چون نهایتا به نوعی نخبه گرایی کاذب دست می یابیم. وی تصریح کرد: البته کاملا هم بدبین نیستم چون هرجایی اثری از هنر باشد، در این اوضاع جهان گویی از دل سنگ گلی زیبا روییده است.
وی بیان کرد: فکرمیکنم مطالعات فرهنگی و رشد نقدهنری منجر به یادگیری روشهای گوناگون دیدن آثار هنری می شود. بسیار مهم است برای تحولات هنری چون به جز یک امر تخصصی بهعنوان یک مهارت اجتماعی برای شهروندان یک شهر ضروری است و خوب هر چه شهر و شهروندان هنر را بیشتر بشناسند با معرفت بیشتری زندگی خواهند کرد. این مساله به طور جدی به پیشگیری از وقوع خیلی از مشکلات و آسیبهای اجتماعی منجر می شود و هزینههایی که بر شهر وارد می شود را کم می کند و ارمغان فکر و بالندگی را پیش می کشد، خصوصا هنرهای انتقادی که باعث تنفس و تعاملات بهتری می شوند. در این خصوص اقدامات و توجهاتی در طول سالیان مختلف شده اما ادامه نیافته و بهتر است از آن تجربیات نیز استفاده شود.