ارشاد جلوی آموزش های عجیب و غریب را بگیرد
- شناسه خبر: 4141
- تاریخ و زمان ارسال: 9 خرداد 1402 ساعت 15:43
همه ساله به وقت تابستان بازار آموزشگاه های بازیگری داغ می شود و این سوال پرتکرار مطرح می شود که چه آموزشگاه و مدرسی می تواند مناسب ترین باشد؟ به همین بهانه هنرآگین در گفتگویی کوتاه با حامد معمارطهرانی، کارگردان، مدرس تئاتر و مدیر آکادمی تئاتر خورشید، به این موضوع پرداخته که در ادامه می خوانید؛
حامد معمار طهرانی که سابقه کارگردانی نمایش هایی مثل آسید کاظم، کوکوی کبوتران حرم، شهرزاد ۱۰۰۱، موسیقی مجلسی، خانه برنارد آلبا و… را در کارنامه دارد می گوید: در مشهد متاسفانه تعداد زیادی از دوستان بازیگر، مدرس بازیگری هم هستند. ولی این دلیل نمی شود که اگر کسی بازیگر خوبیست، حتما بتواند مدرس خوبی هم باشد. یا اگر تحصیلات دانشگاهی در این زمینه دارد، بتواند آنچه می داند را به درستی انتقال دهد. مدرس بودن متفاوت است و این اهمیت بالایی دارد که بتوانی دانش ات را به درستی و به صورت کاربردی به هنرجو منتقل کنی. البته ماجرا می تواند به مراتب فاجعه بارتر از آنچه گفتم هم باشد که متاسفانه هست؛ آنجا که می بینیم کسی که اساسا بازیگری خودش زیر سوال است، مدرس بازیگری شده است. وقتی میبینیم که فلانی در چند کار مختلف؛ نقش هایی که کاملا متفاوت از یکدیگر بوده را به یک شکل اجرا کرده و تفاوتی در آنها دیده نمی شود، باید به او بگوییم در این بازی هیچ تکنیکی دیده نمی شود و آنچه می بینیم بازیگری احساسی است. دوستانی که نه وقت می گذارند روی متن کار کنند و نه تحلیل درستی دارند چگونه به خود این اجازه را می دهند که وارد کار تدریس شوند؟
طهرانی همچنین معتقد است که برای ورود به کار تدریس می بایست ابتدا صلاحیت فرد احراز شود. او می گوید: چند شب پیش جایی بودم که یکی از مدرسین بازیگری به اتفاق هنرجویش آنجا حضور داشت. هنرجو در کتاب اصول کارگردانی توجه اش به این نکته جلب شده بود که “همیشه باید از سمت چپ وارد صحنه شد.” وقتی در مورد چرایی این موضوع از اساتید پرسیده بود، جوابهایی شنیده بود که اگر اینجا بگویم مابین خندیدن و تاسف خوردن گیر می کنید و عمق فاجعه دقیقا همینجاست. در چنین شرایطی متاسفانه مثل قارچ آموزشگاه تاسیس می شود. البته که ما در مشهد بهترین ها را داریم. ولی مگر آن نوجوانی که تازه قرار است به عنوان هنرجو وارد این حرفه شود، می داند که چه کسی صلاحیت تدریس را ندارد و کجا اشتباهی است؟
مدرسی که هنوز در قاب صحنه، نقطه طلایی را اشتباه می کند. مدرسی که خودش در هنگام بازی به دلیل تحلیل نادرست نمی داند کجای دیالوگش کلیدیست و به همین خاطر هم حسی به تماشاگر منتقل نمی کند. مدرسی که نمی داند کجای منولوگش، سولی لوگ بود و مدرسی که اساسا الفبای بازیگری را نمی داند، چطور قرار است از هنرجو بازیگر بسازد؟ در شرایطی که اداره ارشاد برای تدریس، کارت صلاحیت صادر می کند؛ یعنی آموزشگاه مدرس را معرفی کرده و ارشاد بعد از گرفتن آزمونی که البته آنلاین هم هست، در صورت قبولی فرد برای او کارت “صلاحیت تدریس” صادر می کند، دوستان حاضر نیستند برای گرفتن آن اقدام کنند. شما بگویید چرا؟ متاسفانه در حال حاضر هیچ جایی در مشهد وجود ندارد که بشود بابت نوع تدریس از مدرسی شکایت کرد. هر که گفته هست دروغ گفته… می توانید بروید و ببینید. آموزشگاه تئاتر باید آموزش بازیگری بدهد ولی شاهد این هستیم که در هر آموزشگاه یا موسسه ای این کار انجام میگیرد. حتی بعضی دوستان در گروه های بازیگری که فقط می شود در آن تمرین درون گروهی، آن هم به صورت رایگان گذاشت آموزشگاه دارند. این را از ته دل می گویم که خدا کند ارشاد امسال جلوی آموزش های عجیب و غریب را بگیرد.
گفتگو کننده: علی روغنگران