از لیدی مکبث تا مهدعلیا
- شناسه خبر: 4191
- تاریخ و زمان ارسال: 16 خرداد 1402 ساعت 21:31

شبکه نمایش خانگی که زمانی بازیگران سرشناس سینما، حضور در سریالهای آن را ریسک بزرگی می دانستند و سرمایه گذاران با احتیاط به آن نزدیک می شدند، پس از عبور از مراحل سختی مثل همه گیری کرونا و ظهور پلتفرمهای بزرگی مثل فیلیمو و نماوا، این روزها در مقاطعی حتی کم ریسک تر و پرمخاطب تر از سینما ظاهر می شود و نه تنها فعالیت در آن برای سرمایه گذاران، پولساز شده که بعضا همان بازیگرانی که از ورود به این بستر اکراه داشتند را با حضور در یک کار پرمخاطب دوباره به اوج باز می گرداند. در این مطلب قصد داریم به نقش آفرینی درخشان بازیگران زن و مرور تعدادی از آنها در سریال های مختلف نمایش خانگی بپردازیم که در ادامه می خوانید؛
لیدی مکبث، همچنان محبوب
لیدی مکبث یا همان بازیگر نقش سمیرا در سریال “زخم کاری” محمدحسین مهدویان، نقش یک زن کینهتوز، انتقامجو و پریشاناحوال را طوری بازی کرد که خاص و عام لب به تمجید گشودند. رعنا آزادیور این روزها با سریال “سرگیجه” در شبکه نمایش خانگی حضور دارد. این سریال آنطور که باید موفق نبوده و به همین نسبت کاراکتر فریبا توفیق سمیرای “زخم کاری” را بهدست نیاورده. دنیای دو شخصیت، متفاوت است و اینجا با زنی مواجه هستیم که ابتدا مورد سوءظن همسر قرار میگیرد و در ادامه گم شدن فرزند چالش مهم او میشود. آزادیور مختصات یک مادر نگران را بهخوبی نشان داده اما انتظارها از او بالاست و از سوی مخاطبان با سریال قبلی قیاس میشود. از این منظر “سرگیجه” به کام این بازیگر توانمند نبوده است. چه بسا همین اتفاق انگیزه مضاعفی برای آزادیور باشد تا در فصل دوم “زخم کاری” که در حال ساخت است، بهتر از سری اول ظاهر شود. “جیران” و نقش تاجالدوله دیگر تجربه متفاوت آزادیور از سریالهای شبکه خانگی است که پخش آن نوروز امسال به پایان رسید.
خدیجه تجریشی یا همان جیران خاتون
پریناز ایزدیار که ورود به تلویزیون را با سریال “زمانه” به کارگردانی حسن فتحی تجربه کرده بود، برای ورود به شبکه نمایش خانگی هم دعوت او را پذیرفت و تبدیل به یکی از ستارههای مجموعه ماندگار “شهرزاد” شد. حضور ایزدیار در نقش شیرین در این سریال در کنار نقشآفرینی ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و مصطفی زمانی واقعا قابل تحسین بود. او در ادامه همین موفقیت هم برای ایفای نقش اصلی سریال “جیران” از سوی حسن فتحی دعوت به همکاری شد تا نقش خدیجه تجریشی یا همان جیران خاتون ناصرالیدن شاه را با درخشش هرچه تمام تر ایفا کند. هر چند پریناز ایزدیار تاکنون تنها در دو سریال خانگی حضور داشته است اما از نظر کیفیت حضور، آنقدر این دو تجربه برای او ارزشمند بوده که بیراه نیست اگر بگوییم طیف عمدهای از علاقهمندانش تا سالها او را با همین کاراکتر جیران به یاد خواهند آورد.
عضویت در شبکه مخفی زنان
بی گمان شبنم مقدمی از پرکارترین بازیگران زن در سریالهای خانگی بهشمار میرود. او ورود به این عرصه را با مجموعه طنز “ابله” به کارگردانی کمال تبریزی تجربه کرد و در گام دوم باردیگر با “هیولا” ایفاگر نقش در یک سریال طنز شد. بعد از آن او با “خاتون” یکی از جدیترین و تلخترین کاراکترهای کارنامهاش را ایفا کرد. همزمانی پخش “شبکه مخفی زنان” و “بیگناه” و در ادامه عرضه “سرگیجه” باعث شد پرکاری او در سریالهای خانگی بیشتر به چشم بیاید. بی اغراق مقدمی موفقترین کارنامهها را در سریالهای خانگی داشته است. او هم در همکاری با مهران مدیری موفق شد یکی از کاراکترهای طنز مجموعه “هیولا” را به بهترین شکل ایفا کند و هم در همکاری با مهران احمدی در “بیگناه” توانایی خود در خلق موقعیتهای دراماتیک و گاه تراژیک را به تصویر کشید. او این روزها سریال “سرگیجه” را به کارگردانی بهرنگ توفیقی در حال پخش دارد که در آن ایفاگر نقش کاراکتری چندوجهی است که بهنظر میرسد هنوز ابعاد آن بهطور کامل برای مخاطب کشف نشده است.
نقش ماندگار مارال
فصل سوم “قلب یخی” به کارگردانی سامان مقدم نقطه ورود هدی زینالعابدین به شبکه نمایش خانگی در آستانه دهه ۹۰ بود. او بعدها در “رقص روی شیشه” ساخته مهدی گلستانه در کنار بازیگرانی چون بهرام رادان، مهتاب کرامتی و امیر آقایی به ایفای نقش پرداخت اما سریال برای همه آنها به تجربهای شکست خورده تبدیل شد. “کرگدن” ساخته کیارش اسدیزاده اما تجربهای متفاوت بود که زینالعابدین در آن خوش درخشید. حالا اما او در سریال “رهایم کن” بهعنوان تازهترین ساخته شهرام شاهحسینی ایفاگر نقش اصلی است. کاراکتر “مارال” در داستان “رهایم کن” نقشی کلیدی دارد. دو کاراکتر اصلی فیلم یعنی حاتم و هاتف دلبسته او میشوند و رابطه میان این دو برادر دستخوش احساساتشان نسبت به این دختر قرار میگیرد.
هدی زینالعابدین در سریال محبوب و پر مخاطب “رهایم کن” حضوری درخشان داشته و بعید نیست این کاراکتر تبدیل به یکی از نقشهای ماندگار در کارنامهاش شود.
قدرت نمایی مهدعلیا
سریال “مانکن” در سال ۹۸ اولین تجربه نقشآفرینی مریلا زارعی در شبکه نمایش خانگی بود. سریالی به کارگردانی حسین سهیلیزاده که در برقراری ارتباط با مخاطب هم به نسبت تجربهای موفق بود. او اما در گام دوم یکی از اتفاقات ویژه را در کارنامه حرفهای خود رقم زد. حضور در نقش مهدعلیا برای هر بازیگر زنی، یک فرصت ویژه است و زارعی در همکاری با حسن فتحی در سریال “جیران” به بهترین شکل از این فرصت بهره گرفت. زارعی به معنای واقعی کلمه در نقش مهدعلیا درخشید و رسانه ها بارها و به بهانههای مختلف درباره قدرتنمایی او در ایفای این کاراکتر نوشتند. حضور او در “نوبت لیلی” هم بهعنوان یک بازیگر، حضور موفقی بوده اما واقعیت این است که چالش اصلی این سریال فیلمنامه پیچیده آن بود که امکان همراهی با آن را از مخاطب سلب میکرد.
نویسنده: علی روغنگران