افسانه شیطان و ظهور الهه طبیعت
- شناسه خبر: 4255
- تاریخ و زمان ارسال: 20 خرداد 1402 ساعت 22:35
بعد از دو وقفه نسبتا طولانی در زمان کرونا و اتفاقات سال گذشته، چند وقتی هست که دوباره کارهای هنری از جمله تئاتر رونق گرفته و همزمان شاهد اجرای تعداد قابل توجهی نمایش در تماشاخانه های شهر مشهد هستیم. نمایش هایی که هر یک مخاطب خاص خود را دارند و تلاش میکنند سلایق مختلف را دربرگیرند و جذب خود کنند. در این میان اما نمایش های موزیکال همواره در این شهر پرمخاطب بوده و توانسته تماشاگر قابل توجهی را به خود اختصاص دهد. پردیس اردیبهشت از دوشنبه این هفته میزبان اجرای نمایشی موزیکال تحت عنوان جنگل هوبارت است که قرار است هر شب ساعت ۱۹ روی صحنه برود. داستان این نمایش درباره افسانه شیطان و ظهور الهه طبیعت در جنگل هوبارت است. با نگاهی به تیم تولید، بازیگران سرشناس و دکور منحصر به فرد این نمایش، از همین حالا می شود حدس زد که با اثری متفاوت روبرو هستیم و قرار است یک نمایش خوب ببینیم. به همین بهانه هنرآگین گفتگویی کوتاه با نوید نشاط، تهیه کننده، نویسنده و کارگردان این نمایش ترتیب داده که در ادامه می خوانید:
نوید نشاط، کارگردان این نمایش که تمرینات آن را از مرداد ماه سال گذشته شروع کرده است درباره “جنگل هوبارت” می گوید: این تئاتر پنج صحنه دارد که شامل ۸۵ دقیقه کار نمایشی است. این نمایش کاری از گروه “لال” است. گروهی که حدود ۱۰ سال است در آن حضور دارم و افتخار فعالیت در کنار استاد فرشید تمری را داشته ام و از ایشان آموخته ام. حالا بعد از ۱۰ سال این دومین نمایشی است (بعد از گربه) که به عنوان نویسنده و کارگردان به روی صحنه می برم.
او درباره بازیگران این نمایش می گوید: باحضور بازیگر بزرگی مثل علیرضا سوزنچی و همچنین وحید ممیزی و احمد تهرانی ما چند وزنه داشتیم و می توانستیم در کنار آنها به بازیگرانی که تازه وارد این عرصه شده اند فرصت دهیم تا هنر خود را نشان دهند. بنابداین در هر صحنه، در کنار بازیگر پیشکسوت از یک بازیگر تازه کار هم استفاده کردیم.
آقای کارگردان امیدوار است از جنگل هوبارت استقبال خوبی شود. او در اینباره می گوید: کار هنر یک کار نظری است و شاید از صد درصد تماشاگر، هفتاد درصد راضی باشند و سی درصد ناراضی چرا که این یک امر سلیقه ایست. ذهنیت ما نسبت به شرایطی که ما برای این اثر داشتیم این بوده که بتوانیم از کدهای روانشناسی استفاده کنیم. به گونه ای که مخاطب بتواند با شخصیت روی صحنه همزادپنداری داشته باشد و از تک تک لحظات لذت ببرد نه اینکه عصبی و ناراحت شود.
او درباره دلیل استقبال بیشتر تماشاگران از نمایش موزیکال می گوید: خب این سبک ها در مشهد کمتر کار می شود. در چنین نمایش هایی باید هوش موسیقایی داشته باشی و جدا از آن کار موزیکال هزینه زیادی دارد که بیشتر تهیه کنندگان و کارگردان ها ترجیح می دهند سمت آن نروند. بنده هم با هزینه شخصی تهیه کنندگی کار را از صفرتا صد به عهده گرفته ام و تمام این ها برای تولید یک کار با کیفیت بوده است که امیدوارم بازخورد خوبی هم داشته باشد.
از او در اینباره پرسیدیم که چرا تهیه کنندگی آنقدر که باید در تئاتر مشهد جا نیفتاده؟ یعنی به غیر از تعدادی انگشت شمار که صفرتاصد تهیه کنندگی را برعهده می گیرند در بقیه موارد این عنوان بیشتر از آنچه اجرایی باشد صرفا یک نام است که یا سرمایه گذاری کرده یا بخشی از کارهای پروژه را انجام داده است. نوید نشاط اما معتقد است تئاتر مشهد بضاعت لازم را ندارد و بازخوردها نسبتا ضعیف است. او می گوید: لینک برگشت مالی خیلی کم است و کمتر پیش می آید یک نمایش هر شب بتواند سالن را پر از تماشاگر کند. که این هم به کیفیت کار ربط دارد و هم به نحوه تبلیغات. مشکل دیگر اما این است که یک سری هنرمندان و کارگردانها فقط با یک سری آدم مشخص کار می کنند و در این پروسه کمتر پیش می آید آدم جدیدی وارد شود. آنهایی هم که جدیدا وارد کار تهیه کنندگی می شوند، چون نمی دانند که با چه راه و روشی باید جلو بروند خیلی زود ضربه میخورند و همین ها هم گوش به گوش می چرخد و باعث می شود که افراد از سرمایه گذاری و تهیه کنندگی در کارهای هنری بترسند.
این کارگردان جوان بر این باور است که هنوز به قدر کافی درباره اینکه آدمها باید تغذیه مناسبی برای ذهن و روحشان داشته باشند، فرهنگ سازی نشده است و همچنان مخاطب تئاتر کم است. او می گوید: ما تمام تلاشمان را می کنیم که جذابیتهای هنری را بیشتر کنیم بلکه از این طریق بتوانیم یک نفر را به مخاطبین تئاتر اضافه کنیم. روابط عمومی ما بهنام فولادپور به من گفت “جامعه هدف ما باید جامعه تئاتری باشد و روی آنها باید فوکوس کنیم.” در جواب گفتم نه… جامعه هدف ما کل مردم هستند. ماباید روی مردم کار کنیم که یک نفر به تماشاگر ان تئاتر اضافه شود. آن تئاتری حتما تئاتر را می بیند ولی به آن کسی که تئاتر را نمی شناسد و نمی داند که مثلا یک اتفاق درام چیست، باید رنگ و لعاب هنر را نشان داد.
از نوید نشاط درباره دکور نمایش هم پرسیدیم که در جواب گفت: دکور نسبت به خیلی از نمایش هایی که در مشهد اجرا میشود متفاوت است و من این بحث را می گذارم برای تماشاگری که به سالن می آید و در آن جو قرار می گیرد. میخواهم هیچ پیش زمینه ذهنی در اینباره نداشته باشد و سوپرایز شود.
کارگردان نمایش جنگل هوبارت در پایان گفت: تا رساندن این نمایش به این مرحله چالش های زیادی را گذرانده ام و اینها در زندگی شخصی ام هم تاثیرگذار بوده. همه اینها اما فقط و فقط بخاطر یک هدف واحد بوده که سر کلاس استاد تمری یاد گرفته ام و آن هم بحث شخصیت شناسی و ارتباط مستقیم با مخاطب است که بتوانیم او را برای یک ساعت هم که شده از دنیای واقعی دور کنیم. نمایش ما به سبک رئال جادویی شخصیت سازی شده و همه بازیگرها، تیپ شخصیت هستند. چهار ترانه داریم که بازیگران روی صحنه میخوانند و جدا از آن صداسازیها و گریم خاص بازیگران، همه و همه بخاطر یک دغدغه است و آن هم بحث رسالت و رسانه است. من امیدوارم دوستانی که قرار است این مطلب را بخوانند؛ در این خط رسالت کمک کنند، نه به من نوعی بلکه به کارگردانها و بازیگرانی که قرار است این مسیر را ادامه دهند.
گفتگو: علی روغنگران