این چهره ها به کسی “نه” نمی گویند!
- شناسه خبر: 4735
- تاریخ و زمان ارسال: 18 شهریور 1402 ساعت 14:37
این روزها در شبکه نمایش خانگی به همان میزان که سریال های گوناگون منتشر می شود شاهد نمایش رئالیتی شوهای مختلف و متنوع هستیم. با گرم شدن تنور برنامهسازیهای سرگرمکننده در شبکه نمایش خانگی، طی چند سال اخیر، شاهد پررنگتر شدن حضور چهرهها در این دست تولیدات بودهایم. کم نیستند بازیگران، خوانندگان و یا چهرههای شاخص در هر حوزه دیگری که به بهانه گرمتر کردن تنور جذابیت یک برنامه، با دریافت مبالغی قابلتوجه، حضور در این برنامهها را میپذیرند و علاوهبر صرف بخشی از اعتبار شخصی خود برای مطرح شدن برند یک برنامه، همزمان عایدی مالی قابل توجهی هم کسب میکنند. این فرآیند البته در دنیای حرفهای صنعت سرگرمی اصلا محل اشکال نیست و یک تهیهکننده میتواند برمبنای محاسبات خودش، مبلغی را صرف حضور یک چهره در برنامهاش کند، اما در مقابل آیا آن چهره نباید برای هزینه کردن از کیسه اعتبارش، برنامهریزی و محاسبهای داشته باشد؟ در واقع این چهرهها همهجا هستند بدون اینکه محاسبه کنند که با این حجم از استمرار حضور در همه تولیدات خانگی، چه بر سر اعتبار خود میآورند. در این مقاله به بررسی عملکرد چهره هایی که بیشترین تعداد حضور در این برنامه ها را داشته اند پرداخته ایم که در ادامه می خوانید؛
خبری از خلاقیت نیست!
همواره یکی از موفقترین بازیگران نقش مکمل در مجموعههای طنز بوده است. از حضور موفقش در کنار هومن برقنورد در مجموعههای “پادری” و “دودکش” گرفته تا نقشآفرینی در ترکیب سهنفره کاراکترهای اصلی “لیسانسهها”. امیرحسین رستمی در نیمه دهه ۸۰ و با همکاری با مهران مدیری ورود به مجموعههای طنز را تجربه کرد و باوجود فرازوفرودهایی که پشتسر گذاشته، در مجموع کارنامهای قابل قبول در این زمینه داشته است. رستمی مثل خیلی از چهرههای دیگر حضور در مجموعههای خانگی را با “شام ایرانی” آغاز کرد و در ادامه به دعوت عوامل برنامههای “شبهای مافیا”، “پدرخوانده”، “شبآهنگی”، “ارتش سری”، “دست بهمهره” و این اواخر “ناتو” و “ضد” را هم رد نکرد! احتمالا باید استمرار حضور امیرحسین رستمی در مجموعههای “شبهای مافیا”، “پدرخوانده”، “ارتش سری” و “ضد” را بهپای علاقه مفرط او به بازی “مافیا” بگذاریم، اما با تکرار حضور او در برنامههای بازیمحور دیگری مانند “ناتو” و “دست بهمهره” چه کنیم؟ واقعا چه حضور خلاقانهای میتوانست در این برنامهها برای او رقم بخورد؟ رستمی بعد از “دودکش۲” که دو سال پیش روی آنتن رفت، سریال تازه دیگری در تلویزیون نداشته و تمام انرژیاش را در فعالیتهای مرتبط با شبکه خانگی متمرکز کرده است در این میان اما تکرار حضور او که به عدد هشت می رسد، در برنامههای مختلف آورده اعتباری ویژهای برایش به همراه نداشته است.
ثبت رکوردی که آورده ندارد!
در دوران کودکی حضور مقابل دوربین را تجربه کرده بود. ورود جدی او به عرصه بازیگری مربوط به سریالهای تلویزیونی سالهای پایانی دهه ۸۰ میشود. او در همان ابتدای ورود به این عرصه هم بازی در سریال کمدی “سهدونگ سهدونگ” را تجربه کرد و هم بازی در ملودرام “زمانه” را. در ادامه اما بیشتر در کارهای ملودرام ظاهر شد تا اینکه بالاخره با کمدی “لیسانسهها” بهصورت ویژه موردتوجه قرار گرفت. متین ستوده در میان بازیگران زن، رکورددار حضور در برنامههای تولیدشده در شبکه نمایش خانگی است. او تاکنون در هشت برنامه بهعنوان شرکتکننده حضور داشته که شامل “شام ایرانی”، “رالی ایرانی”، “شبهای مافیا”، “ارتش سری”، “ناتو”، “پدرخوانده”، “تیانتی” و این اواخر “ضد” میشود. وقتی در نظر میگیریم که ستوده حتی دعوت عوامل “پدرخوانده” در هر دوفصل تولید این مجموعه را هم رد نکرده است، احتمالا میتوانیم به این جمعبندی برسیم که او علاقه ویژهای به بازی مافیا دارد، فارغ از اینکه چقدر میتواند در این میدان موفق عمل کند! فارغ از اینکه تکرار نام متین ستوده در فهرست شرکتکنندگان برنامههای مختلف خانگی چه واکنش منفیای میتواند از سوی مخاطبان به همراه داشته باشد، واقعا حضور او در برنامهای از جنس “تیانتی” را چگونه میتوان توجیه کرد؟ این حضور برای بازیگری که حتی در کارهای کمدی هم با جدیت ایفای نقش کرده، چه آورده اعتباری میتوانسته به همراه داشته باشد؟
انتخابی اشتباه در زمان اشتباه
دوستی خانوادگی با مهدی فخیمزاده باعث شد که کامران تفتی اولین تجربههای جدی خود در عرصه بازیگری را در مقابل دوربین همین کارگردان کسب کند. او در بیش از دو دهه حضور مستمر و فعال در عرصه بازیگری سینما و تلویزیون، غالبا شمایلی جدی از خود ارائه کرده و علاقه ویژهای هم به ایفای نقش کاراکترهای لات و دعوایی دارد! کامران تفتی هم حضور در برنامههای تولیدی شبکه خانگی را با “شام ایرانی” آغاز کرد و این مسیر را با “۱۳ شمالی” و “رالی ایرانی” ادامه داد. “شبهای مافیا” و “پدرخوانده” هم میزبان او بودهاند و حضور در “ناتو”، “شبآهنگی” و “تیانتی” هم مجموع برنامههایی که تا به امروز کامران تفتی را در قاب آنها دیدهایم به عدد هشت رسانده است! تفتی علاقه ویژهای به اظهارنظرهای پندگونه دارد و این شمایلی است که او پیشتر هم بهعنوان مهمان و هم بهعنوان مجری در برنامههای تلویزیون از خود ساخته بود. او در تولیدات خانگی هم فاصله چندانی از این شمایل نگرفت. همین اواخر حضور غیرمنتظره کامران تفتی در یکی از قسمتهای سریال محبوب “پوست شیر” آنقدر بهچشم آمد و با تحسین مواجه شد که میتوانست تبدیل به نقطه عطفی در کارنامه حرفهای او شود اما مخاطبانی که با آن نقش و کاراکتر او را تحسین کرده بودند، ناگهان با حضورش در “تیانتی” مواجه شدند! این مصداق بارز یک انتخاب غلط در زمان غلط است!
اینجا خبری از شهرت نیست!
در ادامه مسیر فعالیت پدر و عمویش وارد عرصه بازیگری شد، از میانه دهه ۷۰ پای ثابت مجموعههای طنز بود و میتوان یکی از نقطههای عطف شهرت مضاعفش را حضور در نقش یکی از هژیرها در مجموعه “این چند نفر” دانست. بیژن بنفشه خواه در سالهای اخیر در همکاری با سروش صحت حضوری دوستداشتنی در سهگانه “لیسانسهها” داشت. بنفشه خواه تاکنون در هشت مجموعه خانگی شامل “شبهای مافیا”، “جوکر”، “پدرخوانده”، “شبآهنگی”، “ناتو”، “تیانتی”، “شام ایرانی” و “دست بهمهره” حضور داشته و دست رد به دعوت هیچیک نزده است! همزمان هم شاهد اجرا و داوری او در دو برنامه تلویزیونی “پنجستاره” و “بگوبخند” هم هستیم. اما واقعا حضور در “پدرخوانده” بعد از تجربه “شبهای مافیا” چه جذابیتی میتوانسته برای بنفشهخواه داشته باشد؟ بهخصوص که او توانمندی ویژهای هم در بازی مافیا از خود بروز نداده است. در باقی برنامهها هم او بیشتر به توانمندی خود در مزهپرانیهای لحظهای متکی است و کمتر شاهد ایدهای نوآورانه از او برای حضور در یک برنامه سرگرمکننده بودهایم. اگر قسمت اخیر سریال “مگه تموم عمر چندتا بهاره؟” را دیده باشید، تایید میکنید که بیژن بنفشهخواه هنوز یکی از کمدینهایی است که میتواند با یک انتخاب درست، ما را سر ذوق بیاورد اما تواتر حضور او در مسابقات و برنامههای شبکه خانگی حتی در مقوله “شهرت” هم ارزش افزودهای برای او به همراه نداشته است.
از این برنامه به آن برنامه!
یکی از چهرههای باسابقه در عرصه بازیگری تئاتر است و فعالیت حرفهایاش را در میانه دهه ۷۰ آغاز کرده اما بیشک نقطه طلایی مسیر بازیگریاش که تبدیل به سکوی پرتابی در عرصه شهرت برای او شد، ایفای نقش دکتر نیما در مجموعه ساختمان پزشکان بود. بهنام تشکر بعدها با هومن برقنورد تبدیل به یک زوج کمدین شدند که بعد از درخشش در سریالهای “دودکش”، “پادری” و “دزد و پلیس” حتی پایشان به سینما هم باز شد. تشکر در همان روزهایی که بهواسطه “ساختمان پزشکان” به شهرت رسیده بود، در قالب برنامه “شام ایرانی” هم حاضر شد تا پایش به شبکههای خانگی باز شود. “شبهای مافیا”، “جوکر”، “پدرخوانده”، “ارتش سری”، “ناتو” و “شبآهنگی” دیگر برنامههایی هستند که بهنام تشکر در آنها حضور داشته است. او حتی در مقام مجری هم ظاهر شد و در ویژهبرنامه “معرکه” مقابل دوربین رفت تا در این مقاله عدد هفت روبروی اسمش قرار بگیرد. بهنام تشکر هنرپیشه توانمندی است که در عین جدیت میتواند شوخیهای بامزهای هم خلق کند اما از میان تعدد حضورهای او در برنامههای شبکه خانگی، تنها میتوان “معرکه” را دارای طعم و مزهای متفاوت دانست و در باقی موارد او هیچ خلاقیتی از خود بروز نداده است. جز برنامه “معرکه” که بالاخره بهعنوان سابقه اجرا در کارنامه تشکر ثبت شده است، او بهواسطه دیگر حضورهایش در برنامههای شبکه خانگی، ارزش افزوده ویژهای برای کارنامهاش خلق نکرده و صرفا در حال جابهجایی از این برنامه به آن برنامه بوده است!
حضور بیش از اندازه در برنامه های رقابتی!
تا سالها نام او پای ثابت تیتراژ بخشی از موفقترین مجموعههای طنز تلویزیونی بود، البته بهعنوان فیلمنامهنویس. امیرمهدی ژوله یکی از نویسندگان موفق در حوزه طنزهای تلویزیونی به حساب میآمد که از جایی بهبعد تصمیم گرفت حضور مقابل دوربین را هم تجربه کند. سکوی پرتاب او به دنیای شهرت اما بیشک حضورش بهعنوان استندآپ کمدین در قاب برنامه “خندوانه” بود. ژوله بعدها جدیتر بازیگری را دنبال کرد اما نتوانست موفقیت دوران نویسندگیاش را تکرار کند. او هم از هنرمندانی است که حضور در تولیدات شبکه خانگی را با مشارکت در پذیرایی از دوستانش در قاب “شام ایرانی” آغاز کرد. بعدها اما یکی از چهرههای ثابت در تولیدات شبکه خانگی شد. “شبهای مافیا”، “جوکر”، “پدرخوانده” و “ارتش سری” از برنامههایی هستند که تاکنون ژوله را در آنها دیدهایم و “ضد” هم تازهترین این برنامههاست. او همزمان بهعنوان کمککننده در “صداتو” حضور دارد. با توجه به پشتوانه فیلمنامهنویسی انتظارها از امیرمهدی ژوله همواره بالا بوده و البته او در مقاطعی هم نشان داده در حاضرجوابی خلاقیتهایی دارد اما حضورش در فضاهای رقابتی چنگی به دل نمیزند. همه حضورهای ژوله در برنامههای شبکه خانگی به اندازه یک حضورش در “خندوانه” نتوانسته است برای او اعتبار به همراه داشته باشد. در این میان البته کیفیت اعلام نظرهای او در “صداتو” قابل قبول است اما در مجموع تواتر حضورهای او در برنامههای رقابتی که به عدد شش می رسد بیش از اندازه شده است.
آسیب دیدگی از ناحیه طنز!
از میانه دهه ۷۰ با حضور در مجموعههای طنز کودکانه خوش درخشید که شاخصترین آنها “سیب خنده” بود. یوسف تیموری چند سال بعد با نقش فولاد در مجموعه خاطرهانگیز “زیر آسمان شهر” به شهرت رسید و تبدیل به یکی از محبوبترین کمدینهای تلویزیونی شد. او کمتر به سمت ایفای نقشهای جدی رفت و جایگاه خود را به عنوان یک کمدین حفظ کرد. مسیر حرکت او در سینما هم همینگونه بود. یوسف تیموری اساسا از بازیگرانی است که با همصنفانش حسابی گرم میگیرد و اهل شوخی و خندههای دورهمی است. به همین دلیل هم طبیعی بود سازندگان “شام ایرانی” هم سراغ او بروند. تیموری بعدها با حضور در “شبهای مافیا”، “جوکر”، “ناتو” و “ضد” مسیر حضورش در برنامههای شبکه خانگی را ادامه داد. برای “تیان تی” هم که اصل جنس بود! هر چند یوسف تیموری یکی از بازیگرانی بود که کیفیت حضورش در برنامه “جوکر” حسابی به چشم آمده و مخاطبان را به ذوق آورد اما حضور او در دیگر برنامههای رقابتی بهویژه بازیهای مبتنیبر مافیا، چندان خلاقانه نبود. البته قدرت او در حاضر جوابی در برنامههایی مانند “ناتو” بیشتر به چشم آمد. یوسف تیموری در سریال “رهایم کن” حضوری کوتاه اما تحسینبرانگیز داشت. اما تعدد حضور او که به عدد شش در برنامههای مختلف می رسد و تکراری شدن بخشی از ایدههایش برای بامزه بودن، آنقدر به او آسیب زد که حتی طنازیهایش در قاب برنامه تلویزیونی “قهرمان” هم دیگر مشتری نداشت!
همان همیشگی بدون ذره ای تغییر!
آنقدر در فیلمها و سریالهای مختلف شهید شد که خودش هم بارها در گفتوگوهایش خودش را بهعنوان رکورددار شهادت در مقابل دوربین معرفی کرده است. سیدجواد هاشمی که فعالیت هنری را از مربیگری نوجوانان در تئاتر و سرود در مدارس و مساجد آغاز کرد از همان دهه ۶۰ بهعنوان بازیگر و کارگردان وارد عرصه نمایش شد و در ادامه بهعنوان بازیگر فیلمهای دفاعمقدس در سینما هم تجربههایی را کسب کرد. او بعدها بهعنوان کارگردان، فیلمهای سینمایی متعددی را برای بچهها روانه پرده سینما کرد. سیدجواد هاشمی هم ورود به تولیدات خانگی را با “شام ایرانی” تجربه کرد و بعدها بهعنوان شرکتکننده در برنامههایی مانند “شبهای مافیا”، “پدرخوانده”، “شبآهنگی” و “ضد” هم حاضر شد. در این میان اما عجیبترین انتخاب او حضور در رقابت “تیانتی” بود! واقعیتش این است که سیدجواد هاشمی حتی در سریالها و فیلمهای مختلفی که بازی میکند، همواره خودش است و تاکنون به یاد نداریم که تغییر ویژهای در ایفای یک نقش از او دیده باشیم، پس طبیعی بود که حضور او در مقام شرکتکننده این برنامهها هم با نوآوری خاصی همراه نباشد. طبیعی است که این سلسله حضورها در برنامههای خانگی که به عدد شش می رسد اعتباری برای سیدجواد هاشمی به همراه نداشت. از منظر حاشیهای هم اگر نگاه کنیم، این مسابقات و برنامهها بهاندازه یک سکانس نقشآفرین او در سریال “زخم کاری” برایش شهرت مضاعف رقم نزد!
کمدینی که سعی دارد جدی باشد!
حالا که به کارنامهاش فکر میکنیم بیش از هر چیز “دودکش” و “پادری” را بهیاد میآوریم و شیرینکاریهایش در کنار بهنام تشکر. همان زوج همراهی که بعدها در “دزد و پلیس” هم حسابی درخشیدند. هومن برقنورد اما اهل تجربههای متفاوت بود و بهطور مثال در سریال “پردهنشین” ایفای نقش یک روحانی را هم برعهد گرفت. “زیرخاکی” آخرین حضور برقنورد در قاب تلویزیون بوده است. بازهم این “شام ایرانی” بود که پای هومن برقنورد را بهعنوان یکی دیگر از بازیگران شناختهشده به شبکه خانگی باز کرد. او در ادامه در مجموعههای “شبهای مافیا”، “جوکر”، “ناتو” و “دست بهمهره” هم ظاهر شد اما غیرمنتظرهترین حضورش در برنامه “تیانتی” بود!برقنورد همین روزها در برنامه تلویزیونی “بگوبخند” هم در حال داوری است و اگر او را در این قاب دیده باشید متوجه اصرارش به جدی بودن میشوید! این اصرار در مواردی به طنازی او هم آسیب زده است. حضور برقنورد در برنامههای خانگی که به عدد شش می رسد کاملا یکدست بوده است. قطعا خودش هم میداند اگر قرار بر کسب اعتباری باشد، حتما در آینده حضور در سریال “آکتور” است که به کارش میآید اما اینکه چه میشود همزمان با خاطره خوبی که مخاطب از این حضور دارد او تصمیم میگیرد به “تیانتی” برود، به سختی قابل توضیح است! واقعا حضور در چنین مسابقهای برای هنرمندی با روحیه و کارنامه برقنورد چه آوردهای میتوانسته داشته باشد؟
رکورد نبود ولی کم هم نیست!
او فرزند اسماعیل محرابی از بازیگرانی است که سهم ویژهای در خاطرات تلویزیونی ما در دهه ۶۰ و ۷۰ داشته است. آشا محرابی اتفاقا در دوران نوجوانی و با ایفای نقش در کنار پدرش در سریال “آینه” بازیگری مقابل دوربین را تجربه کرد اما در ادامه دایره فعالیتهایش را به رادیو و تئاتر هم گسترش داد. او این اواخر در سریالهای خانگی مانند “موچین” و “نارگیل” هم ایفای نقش کرده بود. از نظر تعدد حضور در برنامههای مختلف و در قیاس با چهرههایی که در حال رکوردشکنی هستند، او تنها در پنج برنامه حضور داشته اما همین تعداد حضور هم برای قرار گرفتن نامش در فهرست چهرههایی که در شبکه نمایش خانگی به برنامهای “نه” نگفتهاند کفایت میکند! “شام ایرانی”، “شبهای مافیا”، “ارتش سری”، “پدرخوانده” و “ناتو” پنج برنامهای هستند که آشا محرابی در آنها بهعنوان شرکتکننده حضور داشته است. واقعیت این است که آنقدر حضورهای محرابی در برنامههای مختلف خانگی یکدست بوده که بهسختی میتوان تمایزی میان کیفیت حضور او در “ناتو” بهعنوان یک مسابقه اطلاعات عمومی را با “ارتش سری” بهعنوان یک بازی مافیا، قائل شد! از میان تجربههای مختلف آشا محرابی در شبکه خانگی شاید بتوان یکی از موفقترینها را حضورش در سریال کودکانه “نارگیل” و در نقش “وروره” دانست. وگرنه تعدد حضور در مسابقههای رنگارنگ، ارزش افزوده ویژهای برای کارنامه او به همراه نداشته است.
حضوری که بیشتر جنبه سرگرمی دارد!
از بازیگران دهه هفتادی است که خیلیزود به شهرت رسید. او با ایفای نقش اصلی در سریال “بانوی عمارت” در سال ۹۷ بهخوبی دیده شد. سریالی که او برای حضور در آن تست بازیگری داده و با تایید عزیزالله حمیدنژاد موفق به بازی در نقش اصلی آن شده بود. مریم مومن بعدها در سریالهای “سرزده”، “همبازی” و “دردسرهای شیرین” هم ایفای نقش کرد. “شبهای مافیا”، “ارتش سری”، “تیانتی” و “ضد” برنامههایی هستند که مریم مومن تاکنون دعوت عوامل آنها برای شرکت در رقابتها و بازیهای آنها را پذیرفته است. او بهعنوان مهمان در ویژهبرنامه فوتبال “معرکه” هم حضور داشته تا مجموع برنامههای خانگی که با حضور او به پخش رسیده به عدد پنج برسد. کیفیت حضور مریم مومن در برنامههای خانگی بیشتر از جنس تفنن و سرگرمی است، نه برای مخاطب که برای خودش! اینطور به نظر میرسد که او خودش علاقه به حضور در این فضاها و مشارکت در این قبیل تجربههای خاص دارد و به همین دلیل چندان در بند نوآوری و خلاقیت برای حضورهای متفاوت نیست. واقعیت این است که مریم مومن هنوز در ابتدای راه بازیگری قرار دارد و ای کاش بیشتر بتواند هیجان ناشی از شهرت خود را در زمینه قبول مشارکت در برنامههایی از این دست کنترل کند. هنوز معتبرترین تجربه کارنامهاش همان تجربه نخست است و این برای یک بازیگر جوان میتواند زنگ خطر باشد!