تقابل سنت گرایی و مدرنیته
- شناسه خبر: 5270
- تاریخ و زمان ارسال: 12 دی 1402 ساعت 20:42
پینو به قلم رها شکری (برداشتی آزاد از نمایشنامه پینوکیا به قلم استفانو بنی)، یکی دیگر از نمایشهای جشنواره منطقهای خاوران بود که به عنوان آخرین اجرای دومین روز به اجرا در آمد.
نمایش موزیکال «پینو»، برداشتی آزاد از نمایشنامه پینوکیا نوشته استفانو بنی است که توسط رها شکری بازنویسی شده و به نقل از خودش این متن پیشنهاد همسرش به او بوده که بعد از مطالعهاش به این نتیجه رسیده که پتانسیل خوبی برای یک کار موزیکال دارد. این متن، هم داستانی نوستالژیک از پینوکیو دارد و هم دارای تم دروغ است؛ چیزی که امروزه به عنوان یک معضل اجتماعی در سطوح مختلف جامعه دچار آن هستیم.
نویسنده و کارگردان نمایش “پینو” میگوید: نمایش پینو یک نگاه مدرن به داستان نوستالوژیک پینوکیا است.
رها شکری در گفتگو با هنرآگین میافزاید: در این نمایش ما به دنبال آن بوده که تماشاگر درگیر یک خط فکری نشده و از پیچیدگی مغز بهره بردیم.
وی تصریح میکند: تقابل سنتگرایی با نسل جدید و ماشینی شدن را در این نمایش به اجرا در آورده و سعی داشته این نمایش را از فیلتر حقیقت و واقعیت گذرانده و سعی در ایجاد چالش فکری در تماشگران داشتیم.
شکری ابراز میکند: در این نمایش ما تنها سوالاتی را در ذهن مخاطب و تماشگر ایجاد کرده و حس کنجکاوی او را بر انگیخته کردیم و به قصد پاسخ به این سوالات را نداشتیم.
وی ادامه میدهد: دیالوگهای این نمایش که گاها فلسفی بوده و از دیدگاه برخی افراد سنگین بوده که با توجه به ریتم تند نمایش سبب آن شده که تماشاگر و مخاطب برخی از دیالوگهای این نمایش را از دست بدهد که این امر کاملا برنامهریزی شده بود.
شکری تشریح میکند: در غرب تماشگر و مخاطب به این گونه تربیت شده که اگر متوجه نمایشی نشد و یا درک آن کمی برایش سخت بود به تکرار به بازدید از نمایش رفته تا تمام خلاهای فکری و چالشهای ایجاد شده ذهنی برخاسته از نمایش را پاسخ بدهد.
وی اضافه میکند: مخاطبان این نمایش در گرگان، بارها برای بازدید آن در سالن تئاتر حضور به هم رسانیدند.
شکری وضعیت جشنواره منطقه ای خاوران را اینگونه توضیح میدهد: تنها مشکل این جشنواره عدم همکاری سالنها برای دکور با کارگردان بوده اما هیئت داوران بسیار خوب بوده و داوران منتخب شده از سوی دبیر جشنواره هنر دوستی دبیر را به من اثبات نموده است.
وی میگوید: من برای برنده شدن در این جشنواره شرکت نکرده و به دنبال آزمون و خطا در این حیطه بوده تا بتوانیم رو به جلو حرکت کنیم و حضور در این جشنواره را برنده شدن میدانیم.
شکری در پایان اظهار میکند: هنر بسیار مظلوم بوده و حمایتی از ارگان و نهادی نداریم و امید داریم که هنر را در بسته فرهنگی خود قرار بدهیم.
نویسنده: عاطفه خوافیان