کتاب تمبکولو (آموزش تمبک به کودکان)
- شناسه خبر: 3003
- تاریخ و زمان ارسال: 16 بهمن 1401 ساعت 16:59
احسان مجتهدی مقدم متولد ۱۳۶۳ در تهران است. ایشان فارغ التحصیل مقطع کاردانی موسیقی جهانی با گرایش ساز پیانو در کنسرواتوار تهران و کارشناسی نوازندگی ساز ایرانی با گرایش ساز سهتار و تمبک میباشد .
احسان مجتهدی که در سال های اخیر فعالیت جدی در زمینه تدریس موسیقی کودک داشته در سال 1399 کتابی با عنوان تمبکولو (آموزش تمبک به کودکان) منتشر کرده که با استقبال مخاطبین و دیگر مدرسین قرار گرفته است. از دیگر فعالیتهای او میتوان به برگزاری کارگاههای موسیقی کودک در تهران، اصفهان، شیراز، دماوند و نگارش کتاب در دست انتشاری با عنوان موسیقی کودک و آلبوم موسیقی کودک نام برد.
به همین بهانه به سراغ او رفتیم
از تمبکولو بیشتر برایمان بگویید
کتاب تمبکولو، سعی میکند از آموزش الفبای موسیقی چشم پوشی کند و فقط ریتم را از طریق هجاهای شعری آموزش دهد، اما مقوله مهم بحث اکول است. اکول درست در نوازندگی دو فایده دارد: اول اینکه نوازنده به اجرای روانتر تکنیکها دست مییابد و دوم تصویر زیبایی به هنگام نوازندگی در ذهن مخاطب نقش میبندد و حس زیبایی شناسیاش را بر میانگیزاند. در شش درس ابتدایی کتاب تمبکولو، آموزش صحیح تکنیکهای «تُم»، «هشت»، «هفت» و «بشکن» مدنظر بوده و سعی شده است معنای شعرها تاکیدی بر درست اجرا کردن تکنیکها باشد.
در این کتاب به نظر می رسد بر محوریت قصه در آموزش موسیقی تاکید داشته اید، لطفا در این باره بیشتر توضیح دهید
پس از آموزش حرکتهای ابتدایی تنبک، قصه نقش اصلی آموزش را در کتاب تمبکولو ایفا میکند و این قصهها بیشتر دستخوش حوادث و ماجراهای گوناگونند. قصهها، اغلب پایانی خوش دارند و در آنها خوبیها بر بدیها پیروز میشوند. بر این اساس تلاش شده است از متلها، شعرهای عامیانه و کودکانه و انواع آن برای ایدههای اصلی استفاده شود.
به نظر می رسد ریتم هایی کوتاهی در قطعات استفاده شده ، در این خصوص توصیح دهید
تلاش بر این بوده است که ریتم هایی کوتاه طراحی شود و از چهار میزان فراتر نروند تا به راحتی در ذهن بمانند، با ظرافت بیشتری به اجرا در آیند، انگیزه تمرین بیشتر شود و در نهایت الگوهایی مشخص برای همراهی با هر تصنیفی باشند. برای مثال اگر ریتمی با ترکیب تکنیکهای اولیه تنبک در میزان «6/8» یاد گرفته شود، برای همنشینی تنبک و سازی ملودیک جهت اجرای تصنیف «مرغ سحر» اثر «مرتضی نی داود» به کار میآید. البته باید اضافه کرد کوتاهی درسها به تکرار قابل توجهی میانجامد که تکرار یکی از سه مولفه زیبایی شناسی است.
از نقش ملودی های آشنا برایمان بگویید
ملودیهای محلی و کلاسیک ایرانی در همراهی درسها، لابه لای قصهها ملودیهایی با توجه به ریتم، از موسیقی محلی و کلاسیک ایرانی گلچین شده و این موضوع با دو هدف بوده است؛ اول به دلیل برقراری ارتباط بهتر و دوم آنکه در آینده بتوانند این ملودی ها را با شعر اصلی به اجرا درآورند.
با سپاس از شما هنرمند گرامی، اگر توضیحی در زمینه آموزش این کتاب دارید بفرمایید
کتاب تمبکولو را میتوان به دو صورت انفرادی و گروهی آموزش داد. البته کودکان برای رشد سالم بیشتر به فعالیتهای گروهی نیاز دارند و توصیه میشود در صورت فراهم بودن شرایط، به صورت گروهی آموزش داده شود یا حداقل جدا از آموزش انفرادی به صورت گروهی هم نواخته شود. برای آموزش انفرادی در بخش قصه ها (از درس ششم به بعد) مربی نقش یک حیوان را بازی میکند و کودک نقش حیوانی دیگر. بالطبع در آموزش گروهی، نقشها بین کودکان تقسیم میشود و آنها نقشها را بازی میکنند. مربی بهتر است با تخیل خود و حال و هوای کودک با کودکان، قصهها را بسط و گسترش دهد و قصهها را آنگونه پیش ببرد که شرایط کلاس اقتضا میکند. همچنین باید بر نقشِ «بازی» تأکید شود. مربی بهتر است با کودکان بازی کند و در راستای خیال کودکانه، بازیها را پیش ببرد.