مسولان توجه بیشتری به هنر سرود داشته باشند
- شناسه خبر: 3832
- تاریخ و زمان ارسال: 16 فروردین 1402 ساعت 21:26
آخرین بخش جشنواره هنرهای شهری مشهد، به «سرود» اختصاص داشت، که آثار ارسالی توسط هنرمندان اواسط بهمنماه داوری و نهایی شد. این بخش میزبان آواها و نواهای دلنشین، فرحبخش و امیدآفرین هنرمندان سراسر کشور بود که به گفته آنان با استقبال خوب مردم مواجه شد.
۱۵ گروه سرود از مشهد و ۲۰ گروه نیز از سایر استانهای کشور همچون مازندران، لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس، سیستانو بلوچستان، هرمزگان و اصفهان در این جشنواره حضور داشتند و آثار آنها مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت. از مجموع ۳۵ گروه سرود که آثار خود را ارسال کرده بودند، ۱۰ اثر انتخاب شد که از این بین، پنج اثر مربوط به گروههای سرود مشهدی و پنج اثر نیز مربوط به گروههای سرود دیگر شهرستانها بود.
خبرنگار هنرآگینردر این بخش به سراغ هنرمندان گروه سرود جشنواره هنرهای شهری مشهد رفته، تا پیرامون برگزاری این رویداد با آنها به گفتگو بپردازد، که در این نوشتار آن را میخوانید.
هنر سرود، نیازمند توجه مسئولان
مهدی نظری که با گروه سرود «نسیم صبا» از استان چهارمحال و بختیاری در جشنواره هنرهای شهری مشهد حضور داشت معتقد است، این روزها در سطح کشور کارهای بسیار خوبی در زمینه سرود تولید میشود که باید با حمایت مسولان بیشتر دیده شود و مورد توجه قرار گیرد.
او میگوید: ما در مجتمع فرهنگی تربیتی امام رضا (ع) اسکان پیدا کردیم و پس از آن در صحنهای مختلف حرم مطهر و همچنین پارک ملت اجرا داشتیم، که استقبال مسولان، زائران و مجاوران از کار ما بسیار خوب بود.
نظری یادآور میشود: زمانی که فراخوان جشنواره را مشاهده کردیم، طرح خود را برای آن ارسال کرده و پس از داوری در بخش محلی انتخاب شدیم، که کارهای متفاوت و تلفیقی با زبان فارسی نیز داشتیم.
او زمان اعلام فراخوان این جشنواره را خوب عنوان کرده و تصریح میکند: ما توانستیم چندین کار محلی مختص این رویداد تولید کنیم و در حد توان خود آثاری را خلق کردیم تا مخاطب از شنیدن آن لذت ببرد، که به دلیل پوشش و گویش محلی استقبال خوبی از کارمان به عمل آمد. مردم بعد از اتمام اجرا لطف زیادی به ما داشتند و درخواست میکردند تا دوباره آن را تکرار کنیم، اما به علت محدودیت زمانی نمیتوانستیم این کار را انجام دهیم و از این بابت شرمنده مخاطبان شدیم.
نظری با بیان اینکه هر جشنواره نقاط قوت و ضعف خود را دارد، عنوان میکند: ما در بحث رفت و آمد به حرم مطهر امام رضا (ع) با مشکلاتی مواجه شدیم، اما هنرمندان به دلیل حضور در بارگاه منور رضوی پای کار بودند و خستگی و مشکلات را به جان خریدند. امیدواریم اینگونه رویدادها در آینده با برنامهریزی بهتری انجام شود، تا گروههای بیشتری در آن حضور پیدا کنند. ما انتظار داریم مسولان حمایت بیشتری داشته باشند، زیرا گروههای زیادی وجود دارند که در این عرصه خوش درخشیدهاند اما جای آنها در اینگونه جشنوارهها خالی است.
کاهش تمایل جوانان به مهاجرت، با اشتغال به هنر
یوسف یونسی دیگر هنرمند بخش سرود جشنواره هنرهای شهری مشهد بیان میکند: ما از شب سال تحویل اجراهای خود را در حرم مطهر رضوی آغاز کردیم و تا سوم فروردین در نقاط مختلف شهر برنامه داشتیم. اجراهای ما به زبان مازندرانی و در معرفی این خطه از کشور و شخصیتهای آن، معرفی ایران و همچنین کاری در مورد امام رضا (ع) بود.
او که با گروه «رهپویان ولایت» از استان مازندران در این جشنواره حضور داشته بر این باور است، که در چنین رویدادهایی میطلبد افراد بیشتری حضور داشته باشند و به برگزاری هر چه بهتر آن کمک کنند.
این هنرمند که چندین سال است در این جشنواره حضور دارد اظهار میکند: کارهای ما همیشه مورد پسند مردم قرار میگیرد، خصوصا اجراهای پاتوقی و خیابانی را بسیار دوست دارند. سال قبل جشنواره به لحاظ مکان بهتر بود، اما امسال برنامه زمانبندی رسیدگی به کارها دقیقتر و کیفیت بیشتری داشت.
یونسی با بیان اینکه سرود پیشانی کار فرهنگی است و همیشه تاثیر خود را گذاشته است، خاطرنشان میکند: زمانی که طرح خود را برای جشنواره ارسال کردم هدفم این بود تا آثار هر منطقه و دیار را نشان دهم، زیرا مشهد شهری است که از تمام نقاط ایران و حتی برخی نقاط جهان به آن سفر میکنند، و اگر ما بتوانیم فرهنگها و خرده فرهنگهای ملی، مذهبی، لباسها، گویشها و… را در قالب سرود یکجا به مردم ارائه دهیم اثربخش خواهد بود.
او مشهد را پایتخت فرهنگی کشور میداند که هر ایرانی دوست دارد لحظه تحویل سال آنجا باشد و ابزار میکند: کار ما تربیت نوجوانان بوده و سرود بهانه است تا بچهها به وسیله آن در یک فضای فرهنگی و معنوی تجربه کسب کنند، ما نیز به انجام این کار و حضور هرساله در بارگاه این امام بزرگوار عادت کردهایم.
یونسی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه روزی میرسد که جشنواره سرود جایگاه واقعی خود را پیدا خواهد کرد، میگوید: باید در آینده تمام مربیان سرود که دغدغهمند هستند و کار خود را دوست دارند، بتوانند بدون دشواری مالی آثار خود را ارائه دهند و فرزندان ایران زمین زیر پرچم آن تربیت شده و تاثیرگذار باشند.
او در پایان تصریح میکند: هرچه فعالیت در زمینههای مختلف هنری از جمله سرود در کشور بیشتر شود، جوانان و نوجوانان ما کمتر دغدغه مهاجرت به خارج از کشور را خواهند داشت. من به عنوان شخصی که ۲۵ سال از عمر خود را صرف هنر سرود کرده و شاگردان زیادی تربیت نمودهام، وقتی موفقیت و اظهار لطف آنان را به خود میبینم بیش از پیش به تاثیرگذاری این رشته هنری پی میبرم.
جانمایی ضعیف گروههای سرود جشنواره هنرهای شهری نوروز
سید حمید دلاور که با گروه سرود «نورالقائم» از مشهد دو کار را در مدح کشور ایران و فدا شدن برای آن آماده کرده بود اظهار میکند: «جان فدای نام تو» و «یاد تو و قلبم، نام تو دم به دم»، آثاری بود که با حضور ۱۰ نفر از هنرمندان شهرستان طرقبهشاندیز و مشهد در بخش سرود جشنواره هنرهای شهری مشهد بهصورت زنده اجرا کردیم.
او ادامه میدهد: گروه ما پس از دو ماه تمرین در این جشنواره حضور یافت و توانست نظر داوران را جلب کند. اجراهای ما محدوده چهارراه شهدا و در پیادهروهای منتهی به حرم برگزار شد، که باتوجه به ایام عید و عزیمت زائران و مجاوران به سمت بارگاه منور رضوی، مورد استقبال قرار گرفت ج. برخی مردم لطف زیادی داشتند و پس اتمام کار از ما و شهرداری مشهد بهجهت ترتیب دادن این رویداد تشکر میکردند.
دلاور با بیان اینکه اجرای ما هفت روز بود و از ۲۶ اسفند تا ۶ فروردین ادامه داشت تصریح میکند: دو روز به علت بارندگی اجراها تعطیل شد، اما برنامه دیگری در بوستان کوهسنگی خواهیم داشت که زمان آن هنوز به ما اعلام نشده است.
او توضیح میدهد: گروهای متعددی از تمام استانها آثار خود را برای جشنواره ارسال کردند و پس داوری پنج گروه از مشهد به همراه گروههایی از سایر شهرستانها در نقاط مختلف شهر از جمله اطراف حرم مطهر، راهآهن، پایانههای مسافربری و … اجرا داشتند. داوران جشنواره افراد شناختهشدهای بودند و انتخابهای آنها درست و بهجا بود.
دلاور ضمن اشاره به این موضوع که آثار حاضر در جشنواره هنرهای شهری مشهد باید مربوط به بهار باشند، ابزار میکند: کارهایی که ما اجرا کردیم ضمن پرداختن به مبحث امام رضا (ع) و خوشآمدگویی به زائران حرفهای جدیدی برای گفتن داشت. برخی از آثارمان نیز قبلا تولید شده بود که مردم زیاد آنها را نشنیده بودند، همچنین یک کار موزیکال نیز داشتیم که به زبان فارسی و عربی به مردم خوشآمد میگفت.
این هنرمند با وجود اینکه از زمان اعلام فراخوان جشنواره رضایت دارد، نسبت به فاصله کم داوری آثار انتقاد داشته و معتقد است اگر بازه زمانی بین داوری کارها طولانیتر شود، گروهها فرصت بیشتری برای هماهنگی انجام کارهای خود دارند.
دلاور ضمن ابراز گلایه از ضعیف بودن مکان جانمایی گروهها برای اجرا بیان میکند: فضاهایی که برای اجرای سرودها هماهنگ شده بود هیچ استیج و یا بنری جهت مشخص بودن آن نداشت. مثلا به ما گفته شد که مقابل کتابفروشی بهنشر اجرای خود را انجام دهیم، درصورتی که چنین کتابفروشی در مکان اعلام شده وجود نداشت و آن محل در حال اجرای عملیات ساختمانی بود. همچنین مشکل نبود برق نیز برای ما چالشهای زیادی ایجاد کرد، که از برخی مجموعهها تقاضا میکردیم تا به ما برق ارائه دهند، اما بسیاری از این کار امتناع میکردند و مجبور میشدیم تا از بلندگوی شارژی استفاده کنیم، که کیفیت بلندگوهای برقی را نداشت. فقط روز آخر هماهنگیهایی صورت گرفت که دیر بود و ما هر سال با این چالشها مواجه هستیم. موضوع دیگری که وجود داشت این بود که، هرچند دو روز اول حضور در جشنواره از اعضای گروه ما پذیرایی به عمل نیامد، اما نسبت به سالهای گذشته بهتر بود.
او یادآور میشود: از زمانی که مبحث اجرای سرود در حرم مطهر رضوی آغاز شد، بر اساس بررسی انتقادات و پیشنهادات مردم، این رشته در صدر استقبال زائران قرار گرفت و بسیار جالب است که زبان سرود و محتوایی که از طریق آن به مردم منتقل میشود، تا این اندازه بازخوردهای خوب به همراه داشته باشد.
دلاور عنوان میکند: متاسفانه گاهی به این هنر تاثیرگذار بها داده نمیشود و رسانهها موجب میشوند تا این مسائل بیشتر دیده شود، که جا دارد در این زمینه از رسانه هنرآگین تشکر کنم. با تمام کموکاستیهای موجود، مسولان برگزار کننده این رویداد بهخصوص مجموعه شهرداری مشهد، تلاش زیادی داشتند تا این اتفاق شکل بگیرد.
او در انتها اجرای کار در کنار بارگاه منور رضوی، اشک شوقی که از چشمان زائران سرازیر میشود و یا لبخندی که بر لب آنان مینشاند را تجربهای لذتبخش و دارای ارزشی والا میداند.
اثری نو در اجرا، طراحی لباس و تنظیم آهنگ
محسن اسبوچین سرپرست و مربی گروه سرود «رویش» از مشهد نیز میگوید: ما در مناطق مختلف شهر مانند بوستان کوهسنگی، اطراف حرم مطهر و مجتمعهای تجاری اجرا داشتیم، که استقبال مردم همیشه خوب و مثبت بوده است و برخی افراد هدایایی را به بچههای گروه تقدیم میکردند. در این میان بهندرت مخالفانی نیز وجود داشتند که تعداد آنها بسیار کم بود.
او ادامه میدهد: موضوع این جشنواره امام رضا (ع) و بهار بود، و ما سعی کردیم در قالب اجرا، لباس و تنظیم آهنگ کاری نو به مخاطبان ارائه دهیم.
اسبوچین معتقد است، جشنواره هنرهای شهری امسال بهطور کلی خوب برگزار شد، اما نقاط ضعفی داشت که در سالهای آینده باید نسبت به رفع و رجوع آن اقدام شود. اگر هماهنگیها در زمینه تامین برق گروهها و مبحث مجوزها بیشتر باشد کار شرکتکنندگان راحتتر خواهند بود. همچنین اگر در نقاطی که برای اجرا تعیین شده بود استیج وجود داشت، کیفیت کار مطلوبتر و به لحاظ بصری نیز بهتر بود.
گفتگو: ریحانه موسوی